Liepājas Ilgtspējīgas industrijas centrā no 2025. līdz 2035.gadam kopumā varētu tikt piesaistīti ieguldījumi vairāk nekā 4 miljardu eiro apmērā, cer Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvalde.
Kā aģentūru LETA informēja Liepājas SEZ pārvaldes pārstāve Līga Ratniece-Kadeģe, apvienojot vairākus privātos investīciju projektus, kas balstās uz zaļo enerģētiku, viedo ražošanu un inovācijām, parakstīts paziņojums par Liepājas Ilgtspējīgās Industrijas centra izveidi Liepājas SEZ, vēsta LETA.
Ratniece-Kadeģe informē, ka paziņojumu parakstījuši privātie investori, kuri īstenos attīstības projektus – uzņēmumi “Van Oord”, “Euroports”, “Smulders”, “CIS Liepāja”, “GI Termināls”, “Fokker Next Gen Latvia”, kā arī Liepājas SEZ pārvalde, Liepājas pilsētas pašvaldība, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) un Rīgas Tehniskā universitāte (RTU).
Kā skaidro Liepājas SEZ pārstāve, kopīgā paziņojuma mērķis ir “noteikt attīstības projektiem augstāko prioritāti valdības dienas kārtībā, nodrošinot nepieciešamo valsts atbalstu, gan vienkāršotu procedūru un saskaņojumu veidā, gan nodrošinot nepieciešamo finanšu instrumentu pieejamību un ieguldījumus infrastruktūrā”. SEZ domā, ka šie projekti veicinās Latvijas ekonomikas ilgtspēju, radīs jaunas augsto tehnoloģiju nozares, sekmēs valsts iekšzemes kopprodukta (IKP) pieaugumu un rūpniecības attīstību.
Liepājas Ilgtspējīgas Industrijas centra izveides mērķis ir kļūt par centrālo spēlētāju Baltijas reģionā zaļās enerģijas un inovatīvo tehnoloģiju jomā, apņēmusies pārvalde.
Plānots īstenot projektu “Atkrastes vēja atbalsta bāze un lielgabarīta kravu terminālis Liepājas ostā”, izveidojot infrastruktūru vēja parku būvniecībai Baltijas jūrā un lielgabarīta konstrukciju ražotņu izvietošanai, ostas piestātņu tuvumā. Projektu realizēs uzņēmumi “Van Oord”, “Euroports” un “Smulders”.
Plānots izveidot ūdeņraža ražotni un terminālu, izmantojot atjaunīgos energoresursus. Projektu realizēs uzņēmums “CIS Liepāja”.
Plānots uzbūvēt ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) rūpnīcu, kas veicināšot aviācijas nozares pāreju uz videi draudzīgākiem enerģijas avotiem. To realizēs uzņēmums “GI Termināls”.
Uzņēmums “Fokker Next Gen Latvia” plāno ar ūdeņradi darbināmu pasažieru lidmašīnu ražošanu Liepājas lidostas teritorijā.
Uzņēmums “GI Termināls” veidos CO2 eksporta termināli, kas paredzēts rūpniecībā un enerģētikā emitētā un savāktā oglekļa dioksīda uzglabāšanai un transportēšanai.
Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis spriež, ka tas ir vēl nebijis privāto investīciju apjoms ne tikai Liepājas SEZ, bet arī valstī, lai radītu pilnīgi jaunu nozari, kas balstīta uz zaļā ūdeņraža, skābekļa ražošanu, CO2 transportēšanu un uzglabāšanu siltumenerģijas pārstrādi, radot unikālas iespējas izveidot un attīstīt vēl citas nozares, kas šos resursus var izmantot kā izejvielu.
Liepājas SEZ pārvalde veic darbu, lai šos projektus un investorus savstarpēji vienotu, meklējot iespējas papildu sinerģijai un jaunu projektu attīstībai. Piemēram, ūdeņradi kā izejvielu plāno izmantot SAF degvielas ražošanā un “Fokker Next Gen” lidmašīnu uzpildei, CO2 kā izejviela nepieciešama SAF degvielas ražošanā.
Publicitātes foto
Reklāma