Lai mazinātu negadījumus uz ceļiem, eksperti Ceļu satiksmes drošības padomes (CSDP) domnīcā piektdien, 2. decembrī, rosināja paildzināt periodu, kad obligāta ziemas riepu izmantošana, kā arī pārskatīt prasības ziemas riepu marķējumam.
Eksperti CSDP domnīcā pārsprieda priekšlikumus, lai mazinātu ceļu satiksmes negadījumus, kuros cita starpā iesaistīti arī kravas transportlīdzekļi. Viens no izteiktajiem priekšlikumiem bija mainīt nosacījumus attiecībā uz periodu, kad noteiktām transportlīdzekļu kategorijām obligāta ziemas riepu izmantošana, portālu “ReKurZeme” informē Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļa.
“Pēdējā laikā notikušie smagie ceļu satiksmes negadījumi ar kravas auto iesaisti ir nopietns pamats izvērtēt līdzšinējo pieeju tehniskajām prasībām un automašīnu stāvokļa pārbaudēm. Ir jānosaka atbildība juridiskajām personām, ja ar neatbilstošā tehniskā stāvoklī esošu transportlīdzekli izraisīts smags ceļu satiksmes negadījums. Būtiski aspekti ir arī vadītāju psiholoģiskā noturība un kravas auto braukšanas intensitāte,” domnīcā teica satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Ministrs uzsvēra, ka ir jānosaka ierobežojumi kravas automašīnu kustībai brīvdienās.
Valsts policijas pārstāvis Juris Jančevskis ierosināja ziemas riepu lietošanas obligāto periodu uzsākt no novembra vidus vai sākuma, savukārt CSDD Tehniskā departamenta vadītājs Jānis Liepiņš izteica līdzīgu ierosinājumu, kur ziemas riepas būtu obligātas noteiktām transportlīdzekļu kategorijām, ja attiecīgajā valsts reģionā gaisa temperatūra nokrīt zem -4oC. Tas izriet no fakta, ka vasaras riepas ir efektīvas tikai temperatūrā, kas ir augstāka par -4oC.
Savukārt CSDD un Valsts policijas veiktās tehniskās kontroles uz ceļiem liecina, ka visbiežāk (11,4%) kravas transportlīdzekļiem konstatēti bremžu sistēmu defekti, (8,3%) gaismas ierīču defekti un (4,8%) riepu defekti. Vienlaikus defekti vairāk pamanīti ārvalstīs reģistrētos transportlīdzekļos. Jānis Liepiņš uzsvēra, ka Latvijā, salīdzinot ar Lietuvu un Igauniju, ir stingrākas prasības pret riepu protektoru dziļumu ziemas laikā.
Tāpat 2022. gada novembra beigās veiktajās fokusētajās riepu pārbaudēs konstatēts, ka 13% (jebšu 100 transportlīdzekļiem) transportlīdzekļu (M1 un N1 kategorijas) bija laikapstākļiem neatbilstošas riepas. Liepiņš uzsver, ka nepieciešamību pēc riepu maiņas nosaka ne tikai prasība par obligāto riepu maiņas termiņu, bet arī faktiskie laikapstākļi.
Vienlaikus Liepiņš norādīja, ka, vadoties pēc Skandināvijas valstu piemēra, būtu ieteicams pārskatīt ziemas riepu marķējumu, turpmāk atļaujot izmantot tikai ziemas riepas, kurām ir marķējums ar kalnu un sniegpārslu pa vidu. Tas nozīmētu, ka līdz šim pieejamās riepas, kurām ir marķējums “M+S” un kuras pierādītas kā mazāk efektīvas, vairs nebūtu derīgas izmantošanai ceļu satiksmē ziemas periodā.
Tāpat domnīcā apsprieda ierosinājumu ziemas riepas kā obligātas noteikt arī kravas automobiļiem un autobusiem. Vienlaikus eksperti bija vienisprātis, ka šīs idejas attīstīšanai nepieciešamas tālākas pārrunas ar nozares pārstāvjiem.Domnīcā apskatītie dati liecina, ka, lai gan kopējam ceļu satiksmes negadījumos cietušo skaitam ir tendence mazināties, tas aizvien ir augsts. Juris Jančevskis norādīja, ka pēdējie plašāk izskanējušie smagie ceļu satiksmes negadījumi aizvien tiek analizēti – tiek pārbaudīts gan auto tehniskais stāvoklis, tostarp riepas, gan vadītāju veselības stāvoklis negadījuma brīdī.
Vienlaikus diskusijā uzsvērts, ka jārunā par autovadītāju atbildības celšanu – par to, ka pastiprinātu būtu jākontrolē, lai pie stūres neizmantotu tālruni un, esot uz ceļa, visa uzmanība būtu veltīta tam.
Diskusijas secinājumi par pēdējā laika smagajiem ceļu satiksmes negadījumiem un juridisko personu atbildība būs dienaskārtībā arī 9. decembrī gaidāmajai CSDP sēdē, kuru vadīs satiksmes ministrs Tālis Linkaits un iekšlietu ministrs Kristaps Eklons.
Foto – Pixabay
Reklāma