Svētdien, 27. oktobrī, Liepājas koncertzāle “Lielais dzintars” pulcēja klausītājus divos spilgtos mūzikas notikumos. Kamerzāles sērijā “Personīgi” aizvadīta intīma satikšanās ar tumšā folka grupu “Juuk” un armēņu dziedātāju Asmiku Bagojanu, savukārt uz lielās skatuves ar vienīgo koncertu Baltijā uzstājās pasaulslavenais Freiburgas baroka orķestris, atskaņojot Johana Sebastiāna Baha “Brandenburgas koncertu” ciklu un izpelnoties vētrainas klausītāju stāvovācijas.
Grupa “Juuk” savā pēcpusdienas tikšanās reizē ar klausītājiem personīgā atmosfērā atskaņoja grupas komponistu Sniedzes Prauliņas, Edgara Šubrovska un Oskara Jansona oriģinālmūziku ar savu un dažādu latviešu un lietuviešu dzejnieku tekstiem. Izskanēja dziesmas “Dzejnieks”, “Arlekīns”, “Rokas” un citi iemīļoti hiti, portālu “ReKurZeme” informē SIA “Lielais Dzintars” sabiedrisko attiecību speciāliste Anita Lazdeniece-Grīnberga.
Īpašs pārsteigums klausītājiem bija armēņu priestera, muzikologa un komponista Komitasa balādes latviešu valodā, kuras grupa atskaņoja, uz skatuves aicinot Latvijā dzīvojošo armēņu aktrisi un dziedātāju Asmiku Bagojanu (Hasmik Bagoyana). “Juuk” šo armēņu mantojumu aranžējuši elektriskajām un akustiskajām ģitārām, bandžo, flautai, vijolei un sitaminstrumentiem. Pēc koncerta klausītāji turpat zālē varēja uzdot mūziķiem savus degošos jautājumus par grupas nākotnes plāniem.
Pirms Freiburgas baroka orķestra (FBO) kāpšanas uz lielās zāles skatuves klausītāji pulcējās mākslas telpā “Civita Nova”, lai iepazītu Baha laika mūziku, FBO un tā mākslinieciskā vadītāja Gotfrīda fon der Golca dzimtas saiknes ar Liepāju. Par šīm tēmām runāja koncertzāles mākslinieciskais vadītājs un mūzikas apskatnieks Orests Silabriedis, klavesīniste, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas Senās mūzikas katedras vadītāja Ieva Saliete un Liepājas muzeja direktore Dace Kārkla.
Dzirdēt Baha “Brandenburgas koncertu” ciklu visā tā pilnībā klausītājiem ir reta iespēja, jo parasti koncertos mūziķi mēdz atskaņot tikai dažas daļas. Šajā mūzikā komponists rāda apbrīnojamu izdomas bagātību solo instrumentu un orķestra instrumentu saspēlēs un rotaļās. FBO šo krāšņo baroka stila mūzikas pērli ir atskaņojuši vairākkārt.
““Brandenburgas koncerti” ir tik sarežģīti un tie ir sagrupēti pavisam citādi nekā, piemēram, Vivaldi koncerti. Tiem ir daudz stingrāka struktūra un ir jāatrod veids, kā solistiem nonākt dialogā ar orķestri. Un šis balanss ir ļoti svarīgs. Piemēram, kad spēlējat Piekto Brandenburgas koncertu, kur ir klavesīns un traverflauta, kas ir diezgan maigi, klusi instrumenti, tā ir patiešām meistarību pieprasoša mūzika, kurā ir jāmeklē smalki risinājumi,” prasmi atskaņot Baha opusu raksturo FBO mākslinieciskais vadītājs Gotfrīds fon der Golcs.
Orķestra mūziķu meistarība, atskaņojot šo opusu tik plūstoši kā vienotam organismam, aizrāva arī klausītājus, par ko koncerta noslēgumā tika veltītas vētrainas stāvovācijas un “bravo!” izsaucieni.
Foto – OHM.LV un Valters Pelns
Reklāma