Svētdien, 16. oktobrī, Liepājas koncertzāles “Lielais dzintars” koncertsērijā “Personīgi” tika pirmatskaņota pianista un amerikāņu mūzikas eksperta Jura Žvikova jaunā koncertprogramma “Made in California”. Tās centrālie varoņi bija Amerikas Rietumkrasta mūzikas jaunatklājēji – komponisti, kuru skaņdarbos atbalsojas Kalifornijas izteiktā brīvības sajūta un dzīves temps. Koncerts Liepājā tika īstenots sadarbībā ar Rudens kamermūzikas festivālu, kurā šī programma 20. oktobrī tiks atskaņota “Spīķeru koncertzālē”.
Koncertprogrammu “Made in California” jeb “Radīts Kalifornijā” iedvesmojusi daudzšķautņainā Kalifornija. Kā koncertā atklāja Juris Žvikovs: “Tā ir vieta, kur sakausējas un saplūst kopā Rietumi un Austrumi – beigas un sākums. Tāda vieta, kurā ir izteikta gara brīvības sajūta. Tikai tādā brīvībā var rasties pavisam jaunas, nebijušas idejas. Bet Amerika un Kalifornija nav nekas ēterisks un smalks, tas ir arī dzīves temps, dzīves ritms, tāds, kas paņem sevī un nelaiž vaļā.” Šī zemes nostūra īpašo dabu klausītāji pieredzēja programmā izvēlēto jaunatklājēju – Henrija Kauela, Džordža Krama, Džona Keidža un Džona Adamsa daiļradē, portālu “ReKurZeme” informē SIA “Lielais Dzintars” sabiedrisko attiecību speciāliste Anita Lazdeniece.
Pianists klausītājus veda ne tikai skaniskā ceļojumā, bet arī izglītojošā pieredzē, pastāstot par 20. gadsimta amerikāņu dižgaru ceļu uz jaunu mūzikas ideju īstenošanu. “Šie komponisti domājuši par skaņu efektiem, par to, kas katram ir iekšienē, un to, kā maksimāli izdabūt skaņu no instrumenta. Tieši viņu radošās darbības pēcgrūdienus mēs varam baudīt arī mūsdienās,” iepazīstināja Žvikovs.
Koncertu atklāja ar eksperimentālās mūzikas “krusttēva” Henrija Kauela daiļradi, kurš mūzikas vēsturē iegājis ar klasteriem un klavieru stīgu izmantošanu savos skaņdarbos. Jura Žvikova virtuozajā izpildījumā skaņdarbā “The Tides of Maunaunan” izskanēja klasteru harmonijas, savukārt klavieru stīgu “vaidēšana”, imitējot īru mitoloģijas garu Banšiju, bija dzirdama darbā “The Banshee”. Tam sekoja aptuveni pēc 50 gadiem sarakstītā avangarda komponista Džordža Krama personīgā mūzikas valoda, kas svārstās no sapņaina miera līdz pārdzīvojumam.
Iepazīstot Henrija Kauela bijušā skolnieka Džona Keidža daiļradi, klausītāji piedzīvoja šī komponista radīto preparēto klavieru skanējumu, kas vairāk līdzinās sitaminstrumentiem. Pianists atskaņoja pirmo komponista sarakstīto šāda veida skaņdarbu “Bacchanale”. Tieši Keidžs paplašināja uzskatus par to, kas vispār ir mūzika – jebkura skaņa un jebkurš troksnis –, taču šajā koncertā ar viņa pasaulslaveno skaņdarbu “4’33” arī klusums kļuva par mūziku.
Minimālisma žanra tradīcijās skanēja arī laikmetīgās klasiskās mūzikas komponista Džona Adamsa ekspresija skaņdarbos “American Berserk” un “China Gates”, kuri kā trīsošs, mutuļojošs ūdens vedināja klausītāju ceļot pa Kalifornijas piekrastes vienlaikus mierpilno un mainīgo dabu.
Tradicionāli koncertsērijai “Personīgi”, pēc koncerta klausītāji tikās ar Juri Žvikovu neformālā gaisotnē, lai pārrunātu mūziķa iedvesmas avotus un amerikāņu laikmetīgās mūzikas pieejamību Latvijā. Kāda klausītāja bija paņēmusi līdzi fotogrāfiju, kurā Juris Žvikovs uzstājies kopā ar Imantu Resni. Tā bijusi painista pirmā uzstāšanās Liepājā – Pianisma zvaigžņu festivālā.
Koncertsērijas “Personīgi” turpinājumā 20. novembrī ar armēņu mūzikas tradīcijām iepazīstinās duduka spēles virtuozs Arsens Petrosjans un viņa vārdā nosauktais kvartets, bet 11. decembrī izcilais soprāns Gunta Gelgote kopā ar domubiedriem noslēgs gadu ar Vīnes klasiku un baltiešu jaunradi.
Foto – Valters Pelns
Reklāma