“Kā tev šodien gāja?” – “Labi”. Izklausās pazīstami vai ne? Šī ir atbilde, ko vecāki dzird, kad viņu bērns norobežojas un ir pārtraucis dalīties ar informāciju par savu skolas dienu vai pulciņiem, draugiem. Kad vecāki dzird “labi”, tie reaģēt dažādi. Daži vecāki var uzdodot vairāk jautājumu, tomēr ikdienā ir parādījies, ka pārāk daudz jautājumu uzdošana var šķist uzmācīga, īpaši pusaudžiem, kas attīstās. Tālmācības vidusskola “Intelekts” raksta turpinājumā skaidro, kā runāt ar savu bērnu par skolu un viņa ikdienu, ja jaunietis ir norobežojies.
Citi vecāki pārstāj interesēties, jo viņiem ir apnicis dzirdēt tādu pašu atbildi. Tomēr pētījumi liecina, ka bērni, kuriem ir maza un instrūkstoša komunikācija ar vecākiem, tendēti vairāk uz garīgās veselības un uzvedības problēmām. Kā vecāki var likt saviem bērniem runāt par savu skolas dienu, nekaitinot viņus?
Jauniešu uzvedības pētījumos ir atklāts, ka vecāku komunikācija var pasargāt no zema pašvērtējuma un sliktiem akadēmiskajiem sniegumiem. Vecāku iesaistīšanās pozitīvi ietekmē bērna izglītības mērķus un mācību rezultātus un jo īpaši pozitīva komunikācija var stiprināt saikni starp vecākiem un bērniem. Taču, tāpat kā visi attīstības aspekti, arī komunikācijas prasmes laika gaitā attīstās.
Padomi, kā mudināt bērnu atvērties
Komunikācija ir divvirziena. Kā vecāki var sazināties ar bērniem, ja viņi nešķiet atsaucīgi?
- Uzdod atvērtos jautājumus
Jautājums “Kā pagāja jūsu diena?” tiek uzskatīts par slēgtu jautājumu, jo uz to var atbildēt ar vienu vārdu. Protams, dažiem bērniem šis jautājums var izraisīt ilgstošu tērzēšanu, bet citiem šie jautājumi rada nepatiku. Ja tas tā ir, mēģini uzsākt diskusiju ar atvērtu jautājumu, piemēram, “Pastāsti man, kas visvairāk šodien patika”. “Kādas interesantas tēmas skolā tagad mācaties?” - Izvairies no jautājumu uzdošanas uzreiz pēc skolas
Skolas dienas beigās bērni bieži ir diezgan noguruši. Ja viņi uzreiz nevēlas runāt, mēģini pietaupīt savus jautājumus, līdz viņi atpūšas vai paēd. Pēc tam, iespējams, būs gatavi dalīties par savu skolas dienu. - Ieklausies pirms pats runā
Vecāki, kuri klausās ir vairāk ieinteresēti un saprot savu bērnu. Bet, lai kļūtu par labu klausītāju, var būt nepieciešama prakse. Kad bērns stāsta par savu dienu, noliec telefonu vai datoru, mēģini uzturēt acu kontaktu un nodrošināt nedalītu uzmanību. - Veicini problēmu risināšanu
Ja bērns piemin, ka viņam ir grūtības skolā, piemēram, ar skolotāju vai nesaprot matemātikas mājasdarbu, nemēģini uzreiz rast risinājumu. Mudini bērnu piedāvāt dažus iespējamos problēmas risinājumus un pēc tam palīdziet viņam izvēlēties labāko risinājumu un kopā ar viņu novērtēt vai risinājums būs efektīvs. - Ja nepieciešams, meklē palīdzību ārpusē
Ja bērns pārstāj atklāt savas ikdienas aktivitātes, tas var būt satraucoši. It īpaši, ja kādreiz pļāpīgais bērns pēkšņi ir kļuvis par aizvērtu grāmatu. Ja pamanāt krasas izmaiņas bērna uzvedībā, ir vērts vērsties pie bērna ģimenes ārsta, skolotāja vai vērsties pēc palīdzības pie garīgās veselības speciālista. Apņemšanās runāt ar bērnu nozīmē veltīt laiku, lai patiesi saprastu un dzirdētu viņu. Ja vecāki atkārtoti uzdod gādīgus un saistošus jautājumus, viņi drīz vien būs pārsteigti, redzot, ka viņu bērni ir tie, kas vēlas runāt par savu skolas dienu bez pamudinājuma!