Trešdien, 1. februārī, vienas dienas darba vizītē Liepājas speciālajā ekonomiskajā zonā viesojās Kazahstānas loģistikas uzņēmuma KAZLOGISTIS delegācija kopā ar ASV Starptautiskās attīstības aģentūras USAID pārstāvjiem, lai turpinātu sarunas par Latvijas un Kazahstānas sadarbību, nodrošinot transporta koridoru starp abām valstīm un lai pārrunātu jaunu Eirāzijas transporta ceļu attīstības perspektīvas, meklējot alternatīvus kravu plūsmas koridorus. Tāpat tika pārrunāti jautājumi par noteikto sankciju ievērošanu un vēl stingrāku kravu pārbaudi starp Centrālāziju un Eiropu, portālu “ReKurZeme” informē Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes Sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.
Kazahstānas transporta nozares uzņēmēju savienības „KAZLOGISTICS“ ģenerāldirektors Erlans Absatovs: “Mēs redzam plašas iespējas, lai eksportētu Kazahstānas preces caur Latvijas ostām t.sk. Liepāju uz Ziemeļeiropu, Skandināvijas valstīm. Jau 2022. gadā ievērojami pieauga preču apmaiņa. Ja 2021. gadā tā veidoja 58 milj. USD, tad jau 2022. gadā pēc mūsu rīcībā esošās informācijas preču apgrozījums bija 216 milj. USD vērtībā. Tās ir visdažādākās kravas – kvieši, eļļas, ogles un citas. Tās ir kravas, kurām ir visi izcelsmes dokumenti un sertifikāti, kuri apliecina, ka tās ir Kazahstānas preces.”
Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis apliecina, ka 2022. gadā Liepājas osta piesaistīja dažādas Kazahstānas kravas, piemēram, alumīnija sagataves un cukurs no Brazīlijas, kas tālāk pa dzelzceļu tika vests uz Kazahstānu un svarīgi sadarbību nostiprināt un attīstīt. “Katra šāda tikšanās klātienē dod pienesumu kravu apgrozījumam un ļauj nodrošināt stabilu ostas darbību. Tā ir iespēja Kazahstānas uzņēmējiem un viņu pārstāvjiem novērtēt Liepājas ostas iespējas un ar ostas uzņēmējiem pārrunāt jau konkrētas sadarbības iespējas.”
Kazahstānas delegācija tikās ar Latvijas Stividorkompāniju asociācijas, Liepājas un Ventspils ostu uzņēmējiem un autopārvadātāju asociācijas “Latvijas auto” pārstāvjiem. Paužot atbalstu valstu sadarbībai, sarunās piedalījās arī Kazahstānas vēstnieks Latvijā Timurs Primbetovs un Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Uldis Reimanis.
Kazahstānas vēstnieks Latvijā Timurs Primbetovs uzsvēra veiksmīgo starpvalstu sadarbību, norādot, ka Kazahstānai ir ko piedāvāt Latvijas tirgum un Latvija ir arī svarīga kā tranzītvalsts Kazahstānas kravu importam un eksportam. Vienlaikus Timurs Primbetovs uzsvēra, ka ir ļoti svarīgi, lai Kazahstānas uzņēmēji sadzird cik liels ir Latvijas ostu iespējas un valsts atbalsts.
“Latvijas un Kazahstānas starpvalstu sadarbība ir ļoti nozīmīga un svarīgākais ir meklēt, atrast un veikt drošu preču apmaiņu, meklējot arī jaunus transporta koridorus, norāda Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Uldis Reimanis, atzīstot, ka labs apliecinājums tam ir kravu plūsma pieaugums starp Latviju un Kazahstānu pagājušajā gadā, piemēram, pa dzelzceļu 2022. gadā pārvadāts 3,9 reizes vairāk kravu nekā 2021. gadā.
Kazahstāna pēc izmēra ir devītā lielākā valsts pasaulē – šī valsts ir nozīmīgs Centālāzijas transporta koridora posms un ir stratēģiski svarīgs Latvijas transporta nozares partneris Centrālāzijas reģionā. Kravu pārvadājumu apjoms starp abām valstīm 2022.gadā ir pieaudzis gandrīz 4 reižu salīdzinot ar 2021.gadu. Tomēr Krievijas uzsāktā karadarbība Ukrainā būtiski ietekmē Latvijas un Kazahstānas transporta plūsmu – šobrīd pret Krieviju noteikta virkne starptautisku ierobežojumu, un Latvijai ir ļoti būtiski, ka sadarbības partneri šīs sankcijas ievēro. Tāpēc Latvijai ir īpaši svarīgi pārrunāt transporta sadarbību arī no drošības aspekta, nodrošinot, ka jauni transporta ceļi netiktu ļaunprātīgi izmantoti sankcionētu kravu pārvadājumiem.
Publicitātes foto
Reklāma