Svētku mielasta pagatavošana un bagātīgi klāts galds ir neatņemami Līgo svētku elementi. Ko tad līgotāji šogad cels galdā, īpašā aptaujā* ir noskaidrojis lielveikalu tīkls Rimi: 77% Jāņu svinētāju savu maltīti nevar iedomāties bez tradicionālā jāņusiera ar ķimenēm, 76% galdā cels šašliku, bet 62% mielastu papildinās ar svaigiem dārzeņiem. Kurzemnieki biežāk nekā citu novadu iedzīvotāji mielosies ar rasolu (25%), plātsmaizēm un kūkām (22%), un svētku maltītē tiks iekļauti arī pīrāgi (50%), kas kopumā vairāk raksturīgi Vidzemē, Kurzemē un Zemgalē.
Plānojot Līgo svētku maltīti, cilvēki galvenokārt ņem vērā, lai ēdienu ir viegli pagatavot (44%), lai var ar to sevi nedaudz palutināt (40%) un lai produkti būtu veselīgi un svaigi (38%). Sievietēm biežāk ir svarīgi, lai ar ēdiena gatavošanu nebūtu daudz jānopūlas, jaunieši izteikti biežāk izvēlas ēdienu daudzveidību, savukārt senioriem rūp tas, lai produkti būtu veselīgi un svaigi, portālu “ReKurZeme” informē Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītājs Juris Šleiers.
Protams, svētku galds nav iedomājams bez tradicionālā siera un alus. 57% svētku svinētāju šogad mielosies ar veikalā iegādātu jāņusieru ar ķimenēm, cita veida veikalā nopērkamus sierus galdā liks 31%, bet 30% siera cienītāju tirdziņos iegādāsies mājražotāju produkciju. Savukārt dzērienu kategorijā nemainīgs līderis Jāņu repertārā ir alus – to baudīs 60% iedzīvotāju, turklāt krietni biežāk vīrieši (73%) nekā sievietes (47%). Starp populārākajiem dzērieniem šajos svētkos būs arī kvass (41%) un bezalkoholiskās sulas un limonādes (30%). Kurzemnieki krietni biežāk nekā citi plāno baudīt arī karstos dzērienus – katrs ceturtais norāda, ka Līgo vakarā neiztikt bez tējas vai kafijas.
Pārlūkojot līgotāju ēdienkarti kopumā, jāsecina, ka sievietes biežāk izvēlas svaigus dārzeņus, augļus un ogas, bet vīri – cepamās desiņas un cita veida cepamo gaļu vai tās izstrādājumus.
“Kā rāda aptauja, Latvijas sabiedrībai ir svarīgas tradīcijas. Cilvēki labprāt izvēlas paaudžu paaudzēs pārbaudītas vērtības, kulinārus eksperimentus atstājot citai reizei. Toties patīkami pārsteidz, ka tik daudzi līgotāji savu maltīti papildinās ar svaigiem dārzeņiem. Tas nozīmē, ka cilvēki izdara atbildīgas izvēles un mirkļa baudījuma vietā tomēr dod priekšroku veselīgiem paradumiem. Rimi šo lēmumu pilnībā atbalsta, piedāvājot gan bagātīgu svaigo dārzeņu un augļu sortimentu, gan tradicionālos svētku gardumus, pīrāgus, dažādos veidos marinētas cepamgaļas un plašu alus klāstu, lai rūpes par galda klāšanu noveltu no svinētāju pleciem,” saka Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītājs Juris Šleiers.
Čaklākie šašlika cepēji šogad būs gados jauni cilvēki līdz 39 gadu vecumam (85%), bet ar jāņusieru mielosies vecākā paaudze (86% pēc 60 gadu vecuma). Senioru grupā arī ir vairāk to, kuri biežāk našķosies ar plātsmaizēm, kūkām un pīrāgiem, kas kopumā vairāk raksturīgi vidzemniekiem un kurzemniekiem.
Ko tad līgotāji durs uz šašlika iesma? Izvēle numur viens (63%) – cūgaļas šašliks, kam seko vienīgais gaļas ēdiens, kuru biežāk izvēlas sievietes, – vistas šašliks (60%) un ar krietnu atstarpi – cepamdesas (38%). Savukārt jauniešu vidū ir visvairāk to, kuri gaļu neplāno ēst nemaz – tā atbildējis katrs desmitais respondents 18–29 gadu vecumā.
Kopumā 81% Latvijas iedzīvotāju Līgo svētku maltītei plāno tērēt līdz 100 eiro, visvairāk – 48% – ir gatavi iekļauties 20–60 eiro robežās.
- Aptauju “Līgo svētku svinēšanas paradumi” 2022. gada jūnijā pēc Rimi pasūtījuma veikusi pētījumu aģentūra Forta Research, internetā aptaujājot 1011 Latvijas iedzīvotāju 18–75 gadu vecumā.
Reklāma