Autobusu pārvadātāji AS “Nordeka” un AS “Liepājas autobusu parks” (LAP) nolēmuši izveidot uzņēmumu koncernu ar vienotu uzņēmumu pārvaldi, aģentūru LETA informēja kompāniju pārstāvji.
Nav plānota abu uzņēmumu apvienošana, tie turpinās darbu kā atsevišķas juridiskas personas, bet abām kompānijām būs vienota vadība, aģentūrai LETA skaidroja kompāniju pārstāvji.
Konkurences padomes (KP) pārstāvji aģentūrai LETA apstiprināja, ka “Nordeka” un LAP ir konsultējušies ar KP par potenciālu tirgus dalībnieku apvienošanos.
Pēc KP minētā, ņemot vērā apstākli, ka abu tirgus dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā nav sasniedzis 30 miljonus eiro, par plānoto uzņēmumu apvienošanos ziņojums KP nav jāiesniedz, jo KP atļauju apvienošanās veikšanai, izveidojot uzņēmumu koncernu ar vienotu uzņēmumu pārvaldi, neparedz Konkurences likuma prasības.
Kompānijās atzīmē, ka koncerna izveide ļaus pasažieru transporta pārvadātājiem “Nordeka” un LAP strādāt efektīvāk un konkurēt ne tikai Latvijā, bet arī eksporta tirgos. Vienotā uzņēmuma pārvalde paredz, ka abi uzņēmumi uztic operatīvo vadību vienai vadības komandai, kuru nosaka un īsteno SIA “MBO Invest”.
“MBO Invest” ir pilnībā pabeigusi vadības izpirkuma (“management buyout”) procesu “Nordekā”, kļūstot par 100% akcionāru. Tagad kā nākamais plānotais solis, saņemot tam arī atbilstošu piekrišanu no KP, ir vienota vadības koncerna izveide ar citiem tirgus dalībniekiem.
“MBO Invest” norāda, ka vienots menedžments nozīmē labāku konkurētspēju vietējā tirgū, plašākas iespējas un pakalpojumus eksporta tirgos, sākot ar Baltijas valstīm. Nacionālā kapitāla uzņēmumu spēja konkurēt gan vietējā mērogā, gan reģionā ir ierobežota. Maza izmēra uzņēmumiem publiskajos iepirkumos ir sarežģīti piedāvāt konkurētspējīgu cenu, ir neizdevīgi iepirkt degvielu, grūti ir iegūt atbilstošas atlaides no autobusu ražotājiem, ir ierobežotas iespējas veidot motivējošu darbinieku algu politiku
Koncerns strādās pie visu procesu efektivizācijas, tai skaitā, lai izmantotu vienotas grāmatvedības sistēmas, centralizētu autoparka servisu, vienotus degvielas iepirkumus, vienotu dispečeru dienestu.
Darbinieki turpinās darbu savos uzņēmumos, kuros strādājuši līdz šim, un spēkā ir visas abu koncerna uzņēmumu līdz šim uzņemtās līgumiskās saistības.
Jau ziņots, ka par “Nordeka” vienīgo īpašnieci novembra sākumā kļuvusi “MBO Invest”, kura savukārt pieder Genriham Peršteinam.
Iepriekš “Nordeka” kapitālā 95,3% piederēja “MBO Invest”, bet 4,7% – Sandrai Savickai.
“Nordeka” pagājušajā gadā strādāja ar 8,688 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 2,8% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas zaudējumi samazinājās 2,3 reizes – līdz 1,188 miljoniem eiro.
“Nordeka” reģistrēta 1991.gadā, un tās pamatkapitāls ir 3,47 miljoni eiro.
Kā liecina “Firmas.lv” informācija, “Liepājas autobusu parka” apgrozījums 2023.gadā bija 19,13 miljoni eiro, kas ir par 7% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas zaudējumi sasniedza 1,48 miljonus eiro.
“Liepājas autobusu parka” kapitālā 60,12% pieder SIA “LAP1R”, kas, pēc “Firmas.lv” datiem, pastarpināti pieder Andra Šķēles (67%) un Aināra Šlesera (LPV) (33%) ģimenēm, savukārt 34,85% akciju īpašniece ir Liepājas pašvaldība.
Foto – Uldis Dobelis
Reklāma